Ons Instagram account werd ten onrechte gedeactiveerd. Zo krijg je je account terug!

Instagram account ten onrechte gedeactiveerd. Wat te doen?

Op dag 2 van onze vakantie, het moment dat we juist hadden moeten genieten, werd ons Instagram account ten onrechte gedeactiveerd. Een ware nachtmerrie! We waren niet alleen ons account met meer dan 11.000 volgers kwijt. In een klap verloren we ook ons virtuele foto album met ontelbaar veel herinneringen. We hebben letterlijk elke stap ondernomen om ons Instagram account terug te krijgen. Het deactiveren van accounts gebeurt helaas steeds vaker. Dagelijks krijgen we berichtjes van mensen bij wie hun account ook is uitgeschakeld. Dat is dan ook de reden dat we deze blog schrijven: onze ervaringen delen om jou te helpen met je Instagram account terug krijgen!

Is jouw account ook uitgeschakeld omdat het in strijd was met de voorwaarden? Om je verder te helpen geven we je antwoord op deze vragen:

  • Hoe krijg je je ten onrechte gedeactiveerd Instagram account terug? Welke stappen hebben wij ondernomen?
  • Is een gedeactiveerd account ook permanent verwijderd?
  • Hoe kom je in contact met de klantenservice van Instagram of Facebook?
  • Hoelang duurt een account uitschakeling?
  • Hoe voorkom je dat je Instagram account wordt uitgeschakeld?

Help! Je Instagram account is ten onrechte gedeactiveerd en uitgeschakeld. Wat te doen?

Opnieuw aanmelden, 24 uur wachten, account ten onrechte uitgeschakeld

Ons account @reisplaatje begon in 2019 als hobby maar is in de loop van de tijd uitgegroeid tot een community van meer dan 11.000 reislustige levensgenieters die voor meer dan 85% uit Nederlanders bestaat. Wat begon als een hobby groeide uit tot een bron van inkomsten. Op de avond dat Reisplaatje niet meer te vinden was sloeg bij ons daarom ook de paniek toe.

‘Bevestig dat jij je opnieuw wilt aanmelden. We hebben ongebruikelijke activiteit van je account opgemerkt. Je bent om die reden afgemeld. Voer deze stappen binnen 30 dagen uit zodat we je kunnen helpen weer toegang te krijgen tot je account voordat je account wordt uitgeschakeld.’ Dit was de melding die we kregen nadat we net een nieuwe post online hadden gezet. De afgelopen tijd hadden we ons al vaker opnieuw moeten aanmelden (we vermoeden omdat we in het buitenland zaten en switchen van WiFi en VPN) maar dit keer was het anders. We hebben ons opnieuw aangemeld en het gedeelte van de robot doorlopen.

Hierna kregen we de melding ‘Bedankt voor het aanbieden van je info. We beoordelen je info en als we dit kunnen bevestigen, heb je binnen ongeveer 24 uur je account terug.’ Na deze melding was ons account niet meer te vinden op Instagram en leek het compleet verwijderd te zijn. Als je ons zocht kreeg je de melding dat de gebruiker niet bestond of kreeg je een error. Deze 24 uur voelden aan als een jaar en na 24 uur kregen we de melding waar we niet op hoopten.

‘Je account is uitgeschakeld omdat het in strijd was met onze voorwaarden. Ontdek hoe je je account mogelijk kunt herstellen.’ Zonder ooit een waarschuwing te hebben gehad werd ons account uitgeschakeld. Dat we ons account mogelijk konden herstellen gaf ons hoop. Totdat we ontdekten dat we zeker niet de enige waren die dit overkwam. Sterker nog, het gebeurd tegenwoordig heel veel. We krijgen bijna dagelijks een berichtje met de vraag hoe wij ons Instagram account hebben terug gekregen. Helaas hebben wij ook gehoord dat veel mensen hun account niet terug kregen. Als je blijft volhouden en onderstaande tips toepast dan heb je een grote kans om je account terug te krijgen! Geef dus niet op en lees door om te weten te komen welke stappen je kunt ondernemen om een gedeactiveerd Instagram te herstellen.

Is een gedeactiveerd Instagram account ook permanent verwijderd?

Nee, in de meeste gevallen niet! Wij maakten ons enorm zorgen hierover en we begrijpen het als jij dit ook doet. Het lijkt namelijk alsof je account van de aardboden verdwenen is. Toch zal Instagram vaak niet in een keer je Instagram account verwijderen. In de meeste gevallen deactiveren ze jouw account wat betekend dat ze het voor iedereen onzichtbaar maken inclusief jijzelf. De kans dat Instagram je account definitief verwijderd is overigens wel aanwezig. Meestal gebeurd dit nadat je al meerdere keren de voorwaarden geschonden hebt, gewaarschuwd bent of als je account al meerdere keren is gedeactiveerd.

Hoelang duurt het voordat Instagram een ten onrechte gedeactiveerd account weer activeert?

In ons geval duurde het in totaal 2 weken. Hoelang het duurt voor je je Instagram account weer herstelt is kan wel verschillen. We kennen mensen die hun account na 10 dagen weer terug hebben gekregen maar ook mensen die het account pas na 2 maanden terug hebben. Er is dus geen eenduidig antwoord te geven.

Om welke reden kan je account gedeactiveerd worden en hoe voorkom je dit?

Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: als je je niet aan de voorwaarden van Instagram houdt kan je account worden gedeactiveerd. Door je aan de voorwaarden te houden is de kans klein dat dit je overkomt. Toch gebeurde het ons wel. Tot op de dag van vandaag weten we niet wat we fout hebben gedaan maar hebben we wel een vermoeden. Wij waren ons altijd al bewust van alle voorwaarden en richtlijnen maar nu des te meer. Dit zijn de meest voorkomende redenen dat een account wordt gedeactiveerd:

  • Je bent fake! Oftewel je koopt volgers, likes of views.

Heb je het gevoel dat je om deze reden je account kwijt bent? Dan kunnen we je alleen maar adviseren om opnieuw te beginnen en Instagram te gaan gebruiken op de manier waarvoor het bedoeld is.

  • Je gedraagt je als spammer

Er zijn geen specifieke cijfers hoeveel acties je in een bepaalde tijd mag uitvoeren. Als je te veel liked, reacties plaatst of mensen volgt dan kan Instagram dit zien als iets wat niet echt is en daarom kan het zijn dat ze je (tijdelijk) blokkeren. Interactie is goed maar zorg ervoor dat het oprecht blijft.

  • Je heb een winactie geplaatst die niet voldoet aan de voorwaarden of je hebt meegedaan

Voor veel mensen zijn de regels rondom winacties onbekend maar gelukkig worden steeds meer mensen zich bewust van de regels rondom een zogenoemde deelactie op Instagram. Zo mag je geen spullen verloten in ruil voor een like, volger, deelactie of opmerking. Let hier dus echt mee op en hou alleen nog maar een winactie als deze voldoet aan de voorwaarden! Heb je eerder een winactie geplaatst die niet voldeed aan de voorwaarden? Wij adviseren om deze post voor de zekerheid te verwijderen.

  • Je gebruikt een 3rd party app

Grote kans dat je je afvraagt wat dit dan weer is. Dit zijn vaak apps die je helpen bij het plannen en plaatsen van je Instagram berichten of apps die je laten zien wie je volgen en ontvolgen. Om te checken of je zo’n app gebruikt ga je naar – instellingen – beveiliging – apps en websites. Als je een 3rd party app gebruikt zie je die hier staan. Verwijder ze dan direct. De apps hebben dan geen toegang meer tot nieuwe data van jouw account.

  • Je gebruikt een VPN

Instagram verbied het gebruik van een VPN niet. Maar, het kan wel zijn dat Instagram dit ziet als verdachte activiteit. Als je regelmatig wisselt qua WiFi en door je VPN in verschillende landen zit. Dan kan het zomaar zijn dat er bellen gaan rinkelen bij Instagram.

  • Je gebruikt andermans content

Het is niet toegestaan om foto’s of video’s te gebruiken die niet van jezelf zijn, dit mag ook niet als je iemand credits geeft door de eigenaar te taggen. Als iemand jou rapporteert en aantoont dat het om zijn/haar content gaat, dan wordt je account zonder pardon gedeactiveerd.

Bekijk hier de gebruiksvoorwaarden en richtlijnen van Instagram.

Hoe krijg je een ten onrechte gedeactiveerd Instagram account terug? Wat te doen en welke stappen hebben wij ondernomen?

Als je ervan overtuigd bent dat Instagram je account ten onrechte heeft gedeactiveerd kan je bezwaar maken om je account te herstellen. Dit kan op verschillende manieren. Naast dat je bezwaar kunt maken tegen deze beslissing zijn er ook andere manieren om je uitgeschakelde account terug te krijgen. Door een alternatieve manier hebben wij uiteindelijk ons account terug gekregen.

1. Volg de instructies nadat je de melding hebt gehad dat je account is uitgeschakeld. Klik op meer informatie en volg de aanwijzingen.

Dit is vaak de eerste stap die je het beste zo snel mogelijk kan uitvoeren. Er wordt dan gevraagd of je een bedrijf bent of niet. In dit formulier laat je al je gegevens achter en moet je laten weten waarom je in bezwaar gaat. Wanneer je invult dat je een bedrijf bent moet je een document aanleveren zoals een belastingaangifte. Vanaf dan is het afwachten en wordt je geduld op de proef gesteld.

2. Vul de 3 verschillende formulieren in om aan te geven dat Instagram een fout heeft gemaakt.

Heb je de vorige stap doorlopen? Dan adviseren sommige mensen om af te wachten en na 7 dagen pas andere formulieren in te gaan vullen. Er wordt namelijk gespeculeerd dat als je vaak een formulier invult dat je dan onderaan de stapel terecht komt. Of dit waar is, we weten het niet. Wij hebben de 3 verschillende formulieren allemaal ingevuld en sommige zelfs meerdere keren.

Formulier 1: dit is het basis formulier om bezwaar te maken. Vul je gegevens in zoals die bekend zijn bij Instagram en/of Facebook.

Formulier 2: grote kans dat je al naar dit formulier bent doorverwezen toen je account werd uitgeschakeld. Vul het eventueel een tweede keer in. Wissel de keren tussen bedrijf en persoonlijk.

Formulier 3: via dit formulier moet je een geldig ID bewijs delen om te bewijzen dat jij het bent.

Let op: Meta heeft de procedure gewijzigd en deze formulieren werken bij de meeste mensen niet meer. Volg het scherm nadat je de melding hebt gekregen dat je gedeactiveerd bent.

Wat gebeurd er na het invullen van het formulier om bezwaar te maken tegen je uitgeschakelde Instagram account?

Het kan zijn dat je geen reactie krijgt. De meeste mensen krijgen een mail van een Instagram robot om jezelf te identificeren. Dit doe je door op de foto te gaan met een wit vel papier met daarop handgeschreven je naam, je Instagram handle en de code die ze in de mail hebben gezet. Beide handen moeten zichtbaar zijn op de foto. Deze foto verstuur je vervolgens terug naar Instagram in de vorm van een mail.

Wat zeg je in het bericht om bezwaar te maken of mail je terug naar Instagram?

Gebruik dit bericht als inspiratie. Hello Instagram, Please see attached all the documents and screenshots that prove we are the owner of the account @reisplaate. Please help us to get our business back. We worked on it for years and put a lot of time, money (advertisements and sponsored posts) and passion in it. We gained a community of over 11K followers who we inspire daily about our life, travels and mental health care. We went over the terms and conditions and believe that we never posted anything that had to do with illegal activities, hate speech, nudity or graphic violence. We are here to help people and inspire people and be creative. Please review and help us get our business back.

3. Zet je community in door anderen een probleem te laten rapporteren

We weten niet of het gaat helpen maar het is in ieder geval een manier om Instagram een teken te geven dat er iets niet klopt. Roep je community op om een probleem te rapporteren via hun eigen account. Bij ons hebben honderden mensen dat gedaan. Uiteindelijk hebben we geen aanwijsbare reden dat er daardoor actie is gekomen maar het kan je kansen misschien wel vergroten.

4. Kom in contact met een medewerker via de chat van Facebook business support

Instagram ook wel Facebook heeft geen klantenservice. Toch is er een manier om in contact te komen met een medewerker en daarmee te chatten! (YES!!!) Dit is uiteindelijk hoe ook wij ons account hebben terug gekregen!

Hoe kom je in contact met een medewerker van Instagram of Facebook?

Alleen mensen met een business pagina op Facebook kunnen in contact komen met iemand van de chat. Dat kan via je Advertentie account maar ook via het helpcentrum. Je kan dan aangeven om wat voor probleem het gaat. Daarna word je doorgestuurd naar de Facebook Manager waarna je binnen enkele minuten real life kunt chatten met een medewerker van Facebook.

Help! Ik krijg een error bij de Facebook business support chat. Hoe krijg je toch de chat functie?

Wij hebben een business pagina maar toch hadden we de chat functie niet. Uiteindelijk hebben we deze functie toch gekregen nadat we een advertentie hadden geplaatst. Plaats dus een advertentie als je deze functie niet hebt. Grote kans dat je de functie na 2 dagen wel krijgt.

Wat is belangrijk in het gesprek met de Facebook medewerker?

Allereerst, wees altijd maar dan ook echt altijd heel vriendelijk. Bij de support chat heb je verschillende medewerkers waarvan er een aantal de rechten hebben om je account te activeren of een verzoek daarvoor in te dienen. Je wil deze mensen dus altijd te vriend houden. Wij merkten dat als we persoonlijkheid en humor in de gesprekken legden dat we daarmee veel verder kwamen. Daarnaast is het belangrijk om altijd te benoemen dat je de richtlijnen hebt doorgelezen en dat je van mening bent dat je geen voorwaarden hebt geschonden.

De aanhouder wint!

Als je dan eindelijk in contact bent met een support medewerker zal je merken dat je door de meeste medewerkers wordt doorverwezen naar de formulieren. Hier schiet je natuurlijk niks mee op. Log opnieuw in en begin een nieuwe chat. Je zal elke keer een andere medewerker krijgen. Blijf echt volhouden totdat je een medewerker hebt die met je mee wilt denken en een verzoek wilt indienen voor het beoordelen van je account. Wanneer je een persoon hebt die dit zegt heb je beet! Wij hadden na dit gesprek binnen iets meer dan 24 uur ons account terug!

Update augustus 2022: het lijkt erop alsof Meta veranderingen aan het doorvoeren is. Wij merken bij klanten dat de één een mailfunctie krijgt en de ander de oude chatfunctie. Daarnaast lijkt het er steeds meer op dat persoonlijke accounts niet terug gehaald kunnen worden maar dat ze nog wel bedrijfsaccounts terug kunnen geven.

Update juli 2023: de laatste maand hebben we elk persoonlijk account binnen 3x chatten terug gekregen. Dat is een mega positieve verandering! Het lijkt er dus op dat Instagram makkelijker is geworden met het activeren van gedeactiveerde accounts.

De reden waarom @reisplaatje tijdelijk gedeactiveerd was

Wij hebben veel verschillende medewerkers via de chat gesproken. Wij probeerden altijd direct na openingstijd een chat te starten zodat je iemand treft die nog fris is. Op maandag om 8 uur in de ochtend spraken we iemand die een verzoek wilde indienen bij een team die dit dan zou beoordelen. Na iets meer dan een dag kregen we een mail van Instagram dat ze dachten dat we gekraakt waren en of we een nieuw wachtwoord wilden aanmaken. Daarna hadden we ons account terug!

Om eerlijk te zijn is het nog steeds niet duidelijk waarom ons account gedeactiveerd was. Wisten we het maar! In Zuid-Afrika hebben we vaak op verschillende WiFi netwerken gezeten, hebben we continue gewisseld qua VPN, stonden we ingelogd op verschillende telefoons en laptops en wisselden we ook nog tussen verschillende accounts. We vermoeden dat dit de alarmbellen heeft laten rinkelen bij Instagram en dat ze uit voorzorg ons account hebben geblokkeerd. Wij zijn natuurlijk heel blij dat het uiteindelijk allemaal is goed gekomen!

Hulp nodig?

Wij krijgen wekelijks berichten via Instagram van personen en bedrijven van wie hun account is gedeactiveerd. Het terughalen van je account kost ontzettend veel tijd en geduld. We begrijpen dat je als bedrijf liever je energie ergens anders aan besteed. Wil je deze klus liever uitbesteden? Ons is het gelukt om niet alleen ons eigen account terug te krijgen, maar ook die van anderen. Neem contact op via [email protected] voor het bespreken van de mogelijkheden!

MEI 2022 UPDATE: op dit moment krijgen wij dagelijks mailtjes binnen van mensen waarvan hun account is gedeactiveerd. Het is voor ons een dagtaak geworden om met iedereen mee te denken via de mail. Hoe graag we dit ook zouden willen, kunnen we dit niet vrijwillig blijven doen omdat tijd nou eenmaal geld is. Wil je dat we via de mail of video bellen met je meedenken zodat je verder zelf aan de slag kunt om je account terug te halen? Dan rekenen we daarvoor €149,- excl. BTW. We hebben gelukkig gezien dat het nog steeds mogelijk is om je account terug te krijgen! Besteed je het liever uit? Dat kan ook! Hiervoor rekenen we andere tarieven.

NOV 2022 UPDATE: op dit moment merken we dat de chatfunctie niet bij iedereen verschijnt wanneer er een advertentie wordt uitgezet. Houd hier dus rekening mee.

JULI 2023 UPDATE: de afgelopen twee jaar hebben wij heel veel mensen ondersteunt bij het terug krijgen van hun account. Meestal met succes maar zeker niet altijd. Wij merken de laatste maand een positieve verandering in het terug krijgen van gedeactiveerde Instagram account. De laatste twee weken hebben een aantal mensen hun account binnen drie keer chatten terug gekregen. Dat is bizar snel want over het algemeen duurt het vaak veel langer. De kansen om je account terug te krijgen is hiermee een stuk makkelijker geworden.

Tip: bekijk hier onze andere artikelen over social media