Instagram Gids: Dit is hoe de functie werkt

Uitleg hoe de nieuwe functie Instagram Gids werkt

Wij leggen je in deze blog uit wat de functie Instagram Gids precies is, hoe je zelf een Instagram Gids maakt en hoe je meer volgers creëert door het gebruik van de Instagram Gids!

Met de functie Instagram Gids bundel je gemakkelijk je eigen berichten en die van andere gebruikers op één plek. De Instagram Gids is een verzameling van producten of berichten die je vast zet in een mapje (een gids) op een speciale gids pagina op je profiel. De Instagram Gids is voor alle liefhebbers van lijstjes en voor mensen die op zoek zijn naar duidelijke overzichten over een bepaald onderwerp.

Wat is een Instagram Gids?

Sinds 17 november 2020 heeft Instagram de nieuwe functie Instagram Gids gelanceerd. De Instagram Gids is een verzameling van producten of berichten die je vast zet in een mapje (een gids) op een speciale gids pagina op je profiel. Instagram Gids geeft je de optie om berichten van jezelf maar ook die van andere gebruikers te bundelen in de zogenoemde Instagram Gids. Je kunt een gids maken over verschillende onderwerpen. De functie Instagram Gids geeft je zo de mogelijkheid om één bepaald onderwerp in de gids naar voren te laten komen. Wanneer je een gids hebt gepost verschijnt deze in een nieuw tabblad op je gebruikersprofiel.

Waar vind je de Instagram-gidsen?

De Instagram Gidsen zijn te vinden in een nieuw tabblad in het gebruikersprofiel. De gids staat aangegeven met een boekpictogram tussen de andere pictogrammen voor berichten, IGTV en de gelabelde foto’s. Wanneer je klikt op het boekjespictogram verschijnen de gidsen van de gebruiker. Wanneer je dit pictogram er niet tussen ziet staan, betekend dit dat diegene nog geen gids heeft gemaakt. Lezers van de gidsen kunnen ze delen in hun eigen stories of delen met anderen.

Bekijk hier de gidsen die wij hebben gemaakt als voorbeeld.

Hoe werkt de functie Instagram Gids?

Wanneer je een gids van een maker bekijkt herken je direct aan de titel waar de gids over gaat. Als je een gids opent, zie je berichten en video’s die de maker zelf heeft samengesteld met hun eigen tips, commentaar of adviezen. De berichten en video’s zijn van de maker zelf of die van andere gebruikers. Wanneer je op een post klikt, verschijnt het originele Instagram bericht. Vanuit dit bericht kun je doorklikken naar het profiel van diegene. De gids kun je zelf ook delen in je eigen stories door op de knop delen (het vliegtuig icoontje) te klikken. Wanneer je op de ‘drie puntjes’ klikt krijg je de optie om de link van de gids te delen of door te sturen naar je mail of WhatsApp.

Er zijn dus heel veel mogelijkheden om een gids te maken! Wij delen een aantal voorbeelden:

  • Zzp’r: kunnen zijn of haar diensten bundelen in een gids.
  • Winkels: kunnen de producten uit hun webshop in verschillende categorieën verdelen.
  • Restaurants: kunnen hun take-away menu laten zien via een gids en/of de speciale menu’s. Maar ze kunnen ook het personeel uitlichten in een gids.
  • Foodies: kunnen hun ontbijt, brunch- en lunchgerechten per gids opdelen of hun favoriete eettentjes delen

Het zou helemaal makkelijk zijn als je ook de gidsen zou kunnen opslaan zoals je dat wel met berichten van anderen kunt doen. Wie weet is dat een optie die Instagram later zal gaan lanceren. We hopen het!

Hoe maak je zelf een Instagram Gids?

Een Instagram Gids zelf maken is heel gemakkelijk. Als je op het plusje klikt krijg je te zien wat je allemaal kunt maken op Instagram. Tussen de opties Berichten, Verhaal en Reel, zie je nu ook Gids staan. Wanneer je op Gids klikt heb je drie verschillende opties die aangeven op welke manier je een gids wilt gaan maken.

  • Plaatsen

De optie plaatsen geeft je de mogelijkheid om berichten te gebruiken op basis van plaatsen. Maar vanuit hier kun je ook kiezen om je opgeslagen berichten of je eigen berichten in de gids te gebruiken.

  • Producten

Als je voor de optie producten kiest krijg je een lijst met bedrijven. Door de zoekoptie te gebruiken vind je ook je favoriete ondernemers. Wanneer je klikt op het bedrijf krijg je de producten te zien en deze beveel je aan door ze in een gids te verwerken.

  • Berichten

Wanneer je kiest voor de optie berichten krijg je je eigen berichten te zien uit je feed. Daarnaast kun je ervoor kiezen om je opgeslagen berichten van andere gebruikers te selecteren om een gids te maken. Dit is onze absolute favoriet!

Als je de berichten heb geselecteerd die jij in de gids wilt verwerken, klik je op volgende. Direct daarna is je gids zichtbaar. Je start met het invullen van een pakkende titel van de gids. Vervolgens geef je elk bericht een titel en eventueel een bijschrift.

Wanneer je deze stappen hebt gevolgd, ben je klaar om je eerste Instagram Gids op jouw profiel te publiceren.

Hoe creeer je meer bereik en volgers met de Instagram Gids?

De Instagram Gids geeft je de optie om eigen berichten maar ook die van andere gebruikers te delen in de gids. En hier liggen de mogelijkheden! Wanneer jij een gids maakt over een bepaald onderwerp, en jij wilt meer volgers, dan raden wij je aan om berichten te gebruiken van andere gebruikers. Wanneer je deze gids publiceert krijgen de gebruikers waarvan jij de berichten hebt gebruikt een seintje. De kans is groot dat de getagde gebruikers de gids delen in hun stories. Doordat jouw gids gedeeld wordt in anderen hun stories, word je meer gezien door andere Instagram gebruikers.

Zo is onze gids over ‘de Leukste Reisbloggers in Nederland’ gedeeld door de genoemde reisbloggers  in hun stories. Op deze manier kwamen niet volgers ook op ons profiel en zijn ons daarna gaan volgen!

Wil jij jouw Instagram naar een hoger level tillen? Lees in deze blog wat wij hiervoor gebruiken!